onsdag 11. februar 2009

Ukens oppskirft

Jeg fikk forespørsel om jeg kunne poste en fiske oppskrift, jeg spiser en del fisk og fant denne oppskriften i en kokebok jeg har.

SESAM - OG SENNEPSPANERT TUNFISK MED AUBERGINEMOUSSE

4 porsjoner

600 g fersk tunfiskfilet
salt og pepper
1 dl dijonsennep
3 ss sesamfrø
2 ss peanøttolje
1 stor aubergine
3 ss olivenolje
2 hvitløkfedd, finhakket
salt og pepper
3 søtpoteter

Skjær tunfiskfileten i 2 cm tykke strimler. Smør på sennep, og dryss over salt og pepper.
Rull filetene i sesamfrø.
Varm oljen i en panne. Stek fileten på alle sider, slik at sesamfrøene blir gylne. Legg tunfiskfileten på et fat og stek den i fryseren i 10 minutter slik at stekeprosessen stopper. Oppbevar tunfisken i romtempratur til den skal serveres.
Varm ovnen til 200 grader c. Grill auberginen hel i ovnen i 30-40 minutter. Den skal falle sammen og bli helt myk. Avkjøl, skrap ut kjøttet og bland det i en bolle med olivenolje og hvitløk. Smak til med salt og pepper.
Tunfisken skjæres i skiver som serveres med auberginemousse og stekte søtpoteter.

Det er flere ingredienser jeg ikke har hørt om her, men dere finner det sikkert i butikken, det er bare å spørre dere frem, sånne store kjeder som ica har det meste. Så der finner dere det sikkert. Har desverre ikke bilde av retten.

Ciao <3