søndag 1. mars 2009

Good morning sunshines :) snø, og skatt




God morning sunshines! Jeg våknet til snø i dag tidlig, det er koselig med snø. Det er ikke det, men jeg er helt ærlig litt lei vinteren nå. Men sånn er det med meg vært år. Jeg gleder meg til det blir snø for da nærmer det seg jul, og snøen kan godt vare til litt utpå nyåret, men nå dere. Nå er jeg seriøst lei, vinteren er jo ca et halvt år av et år. (blir det riktig da?) ihvertfall så vil jeg ha vår nå, og helst sommer. Men våren kommer jo først hehe.. Men det er så kaldt, ihvertfall bli litt varmt nå da.. litt mer sol, litt mer påskevær, ja påsken går greit, da kan det godt være litt snø, så lenge det er sol. Og ganske varmt, sånn at man kan sitte ved en vegg på en benk ved en hytte, og spise apelsiner og kvikklunsj. Ja nå sikter jeg til eiktunet, hvor vi (familien) som regel går turer i påsken, det er vår tradisjon. Vi har ingen hytte, så vi benytter oss av det tilbudet vi har på Gjøvik, hender vi drar opp til bestemor og "feirer" litt der..


Jeg kom på en ting, en fordel jeg har med å snuse er at jeg ikke har lyst på godteri, det burde være en bra ting. Jeg kan komme med et eksempel, jeg var jo hos Maren og Heidi på torsdag, der fikk jeg servert en bolle med masse masse godteri, jeg tok en bit sjokolade, men så glemte jeg rett og slett spise mer. Før var jeg sånn at så jeg, godteri kunne jeg ikke stoppe spise det, det hjelper selvfølgelig å gå på diett også. Og spise sunt, men godteri frister liksom ikke, må nesten tvinge i meg en sjokolade på enten en fredag eller lørdag, bare sånn for å få i meg litt sukker liksom, men det er ikke sånn spesielt godt, det er jo godt, men det er ikke sånn at oi nå vil jeg ha godteri godt, det er sånn at jeg spiser det bare. Men det frister ikke, så egentlig kunne jeg vell ha la være å spise det, men er sikkert litt kjedelig for Hans Olav å sitte der med en sjokolade helt munters alene, vil jo holde han med selvskap hehe..


Så det er ihvertfall en positiv ting med å snuse med meg, men tror jeg er et unntak, for har hørt flere tilfeller hvor man har mer lyst på godteri når man snuser. Ellers er det INGENTING positivt med å snuse, vil bare få sagt det så dere ikke begynner!


Ellers er jeg veldig stolt over meg selv, for jeg har klart å spare hele 4000 kr på sparekontoen, jeg har lagt til side penger som jeg kan ha når jeg skal på ferier, men det skal komme mer penger der etterhvert. Legge til side litt hver måned nå så går dette bra, begynner å lure på om jeg får att på skatten til sommeren. Det tror jeg det er mange som tenker på allerede.


Av en merkelig grunn var det mange som trodde jeg ikke betalte skatt? Hvor de fikk det fra ener jeg ikke. For jeg betaler skatt akkurat som alle andre, men vet dere hva?


jeg er glad jeg betaler skatt jeg, jeg er glad jeg kan hjelpe andre som er syke sånn at de kan få penger, jeg synes alle skal se på det som en selvfølge, at vi har gratis sykehus, at vi har gratis skole (ikke alle skoler, som høyskole, universitet og privat skoler), og masse masse foredeler som Norge har, vi er heldige som bor i et land som Norge, hvor de syke får hjelp, se bare på USAS f.eks, bare de kunne hatt gratis sykehus så kunne de hjulpet mange mange tusen mennesker som får problemer fordi de ikke har råd til å betale et sykehus opphold, noen som omkommer til og med eller blir skadet for livet, og f.eks college, foreldrene må spare helt fra barna er små sånn at de får skolegang, som altså er videregående for oss her i Norge, og vi betaler bare for bøkene. Og vi får gratis bøker på grunnskolen.


Så jeg synes dere skal være takknemlige fordi dere kan være med på hjelpe andre mennesker her i Norge med bl.a trygd, staten gir oss penger, og er penger bl.a fra skattepengene våres. Tenk litt på det, jeg er ihvertfall veldig glad for å kunen betale skatt sånn at jeg er med på hjelpe andre, da vet jeg at pengene går til en god sak her i Norge, bl.a penger til andre.


HVA SYNES DERE OM SAKEN?

Ciao <3